Welkom Thuis
Nu een polder, straks een woonwijk. Hoe maak je mensen enthousiast voor een huis dat er nog niet staat? Door ze het huis toch te laten voelen en beleven.
Wat is het?
Noortsyde II is een nieuwbouwproject in Oudewater. In de wijk worden eengezinswoningen én kleinere woningen voor starters neergezet. Het project heeft een tijdje stilgelegen, en Woningbouwvereniging Oudewater wil tijdens de komende presentaties voor potentiële kopers goed beslagen ten ijs komen. Besloten wordt om algemene informatiefolders te maken, en meer gedetailleerde projectbrochures voor geïnteresseerden.
Aan de slag
Hoewel dit vóór de huizencrisis speelt, is ook dan al de vraag hoe je mensen interesseert in een woning die feitelijk nog niet bestaat. Een bouwtekening inspireert niet, maar mensen moeten wel geïnformeerd worden over wat ze mogelijk kopen. Het lijkt me zaak om geïnteresseerden toch een idee te geven van de huizen die gepland staan. Ik structureer de aangeleverde teksten, schrijf hier en daar een extra introtekst of kopje. Belangrijke informatie moet er helder en duidelijk in komen, maar de toon van aanspreken is belangrijk.
Ik probeer de brochures een gevoel van beleving mee te geven. De brochures worden gesplitst in twee doelgroepen. Per doelgroep zoek ik een silhouet dat bij ze past en verzin een mini-slogan. Welkom thuis voor de eengezinswoningen, Ultieme flexibiliteit voor de starterswoningen, die door de koper indeelbaar zijn. In beide brochures komen plattegronden van de woningen, en het lijkt me leuk om bij de brochures meubeltjes op schaal mee te geven. Zo kan de lezer alvast uitproberen, schuiven en kijken hoe het huis eventueel in te delen is. Veel actiever dan een bouwtekening. Als laatste worden de silhouetten uit de omslag gestanst en voor een uitzicht geplaatst. Zo kijk je bij het ontvangen van de brochure al door je toekomstige raam naar buiten. Bij de presentaties konden mensen ook voelen hoe de leistenen bedekking van het huis werd.
Wat vond ik er zo leuk aan?
De klant stond erg open voor aanvullingen en ideeën om de brochure aansprekend te maken. Ik vond het leuk om zoveel mogelijk manieren te zoeken om de bouwprojecten een eigen gevoel mee te geven. Het was fijn om te zien dat die ideeën ook in verdere communicatie over de projecten werd meegenomen.