The Centre for Future Energy Business

Hoe bereid je je voor op ontwikkelingen die niemand ziet aankomen? Op zoek naar de brug tussen futurisme en voeten op de grond.

Wat is het?

cover Het Erasmus Centre for Future Energy Busniess is een kenniscentrum van de Erasmus Universiteit. Ze proberen de basis te leggen voor het omgaan met veranderingen op het gebied van energie bronnen. Het centrum is pas opgericht, en wil laten zien wie ze zijn en wat ze doen. In de briefing staan een aantal voorwaarden Het centrum is onderdeel van de Erasmus Universiteit kenniscentra en mag geen eigen logo voeren. Daarnaast willen ze de nadruk leggen op nog te ontwikkelen energiebronnen, en mogen huidige oplossingen zoals windmolens en zonnepanelen niet prominent voorkomen. Als laatste moet de brochure enorm snel af zijn vanwege een belangrijke beurs. Een hele uitdaging!

 

Aan de slag

Deze brochure moet onderdeel worden van een serie over de toekomstige kenniscentra bij de universiteit. Ondanks de tijdsdruk houd ik dus in mijn achterhoofd dat de ontwerpkeuzes voor deze brochure ook voor andere centra moeten werken. Ik kies voor blauw, de kleur van de centra, als overkoepelende kleur. Per centrum kan die dan worden gecombineerd met een andere kleur, en met een eigen herkenningsbeeld.

Vanwege de krappe tijd neem ik dit project in hoofdlijnen op me. Ik stuur twee collega’s aan die een groot deel van de uitwerking op zich nemen. Ik deel snel de brochure in hoofdlijnen in en bedenk wat ik aan illustratiemateriaal nodig heb. Eén collega gaat aan de slag met de tekst van de brochure, de ander brief ik over de illustratie die ik voor ogen heb. Later breng ik dan alles samen.

Voor het herkenningsbeeld kies ik een abstracte vorm met veel kleuren en energieke lijnen. Deze abstracte stijl kan later makkelijk worden ingezet voor de andere centra.

Het resultaat is een brochure met leuke details, die mooi op tijd voor de beurs klaar is.

 

Wat vond ik er zo leuk aan?

Bij een opdracht als deze heb ik een duidelijk idee van wat ik nodig heb en hoe dat in het geheel past. Maar hoe dat uiteindelijk op detail niveau wordt uitgewerkt door een collega is vaak een leuke verrassing. Soms betekent dat zo’n uitwerking net anders moet om in het geheel te passen. Maar soms betekent dat ook dat ik méér krijg dan ik gehoopt had. Natuurlijk is het wel belangrijk (en leuk) om het overzicht te houden. Uiteindelijk gaat het om het eindproduct.

spread